Allmänna Villkor och Betingelser
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller vid köp av varor via sarrafiiranian.se och reglerar avtalsförhållandet mellan kunden ("du") och Gerayeli Resebyrå ("vi/oss").
Genom att använda webbplatsen accepterar du dessa villkor och intygar samtidigt att du är över 18 år.
2. Kontakt och Support
Kundtjänst nås via formuläret "Kontakta oss" på webbplatsen.
Vi besvarar kundförfrågningar via e-post inom 24 timmar under ordinarie öppettider, vardagar kl. 10.00–18.00.
Supporten omfattar endast frågor som rör genomförda eller pågående köp och beställningar.
3. Priser och Produktinformation
- Samtliga priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms (12 % eller 25 % beroende på produktkategori).
- Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i produktinformation, prisuppgifter och lagersaldo.
- Vi förbehåller oss rätten att korrigera uppenbara fel samt ändra priser och produktinformation utan föregående avisering, i den utsträckning som tillåts enligt gällande konsumentlagstiftning.
4. Bytesrätt, Ångerrätt och Retur
4.1 Bytesvillkor
- Bytesrätt gäller i 14 dagar från mottagandet av varan.
- Varan ska vara i oanvänt och oskadat skick samt i originalförpackning.
- Kunden ansvarar för returfrakt samt förpackningskostnader.
4.2 Retur för delar av en beställning
Samma returvillkor gäller även om du köpt flera varor samtidigt. Du har rätt att returnera en eller flera varor ur din beställning.
4.3 Returadress
Returvaror ska skickas till den returadress som anges i vårt kontaktformulär.
4.4 Behandling av returvaror
Alla returvaror ska skickas i originalförpackning och/eller i korrekt skyddande emballage.
Bristfällig förpackning kan medföra prisavdrag.
4.5 Ångerrätt
Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du mottagit varan.
4.6 Undantag
Ångerrätten gäller inte för livsmedel eller andra varor som omfattas av undantag i lagstiftningen.
4.7 Värdeminskningsavdrag
- Vid skadad förpackning eller tydliga tecken på användning görs prisavdrag, dock minst 30 %.
- Vid omfattande skador kan återköp helt nekas.
5. Leverans
5.1 Leveranstid och fraktvillkor
- Leveranstid: 3–6 arbetsdagar.
- Leveranser sker via PostNord eller DHL.
- Fri frakt över 500 SEK inom särskilda zoner i Stockholm.
- 125 SEK för beställningar upp till 12 kg.
- Vid beställningar över 12 kg kontaktar vi dig för att fastställa leveranskostnaden.
5.2 Skador vid leverans
Skador eller brister ska anmälas direkt till chauffören/ombudet. Kontakta även oss snarast och bifoga bilder på:
- produkten
- ytteremballaget
- etiketten med artikelnummer
5.3 Leveransförseningar
Vid försening informeras du omgående och får en ny leveranstid.
Du har rätt att häva köpet utan kostnad om leveransen inte kan fullföljas.
6. Ansvar och Force Majeure
Vi ansvarar för att leverera varorna i enlighet med lag och dessa villkor, men inte för indirekta skador eller utebliven vinst.
Vi är befriade från ansvar om våra åtaganden hindras av force majeure, exempelvis:
- naturkatastrofer
- krig, terror eller upplopp
- strejk eller arbetskonflikt
- epidemier/pandemier
- myndighetsbeslut
- driftstörningar hos leverantörer eller transportföretag
7. Betalning och Återbetalning
7.1 Betalningsmetoder
Vi accepterar betalning via:
- Kortbetalning
- Faktura (14 dagar)
- Direktbetalning via bank
- Delbetalning
- PayPal
7.2 Återbetalning – tidsfrist
Återbetalning vid ångerrätt sker inom 14 dagar från att vi mottagit varan eller bevis på att den återsänts.
7.3 Återbetalning – villkor
Återbetalning sker via samma betalningssätt som köpet.
Beloppet inkluderar skatt men exkluderar fraktkostnader. Returfrakt bekostas av kunden.
7.4 Återbetalning – reklamation
Vid reklamation där vi omlevererar eller åtgärdar felet återbetalas fraktkostnaderna inom 14 dagar från att vi mottagit varan.
8. Reklamation och Klagomål
Vi kontrollerar alla produkter innan leverans.
Skulle produkten ändå vara skadad gäller följande:
- Reklamation görs via e-post till reklamation@iranlivs.se, med ordernummer och bilder på skadan.
- Fel som anmäls inom två dagar betraktas alltid som inom skälig tid.
- Vid godkänd reklamation står vi för alla kostnader, inklusive frakt.
9. Integritet, Cookies och Personuppgifter
9.1 Cookies
Vi använder cookies i enlighet med lagen om elektronisk information.
Du kan själv ställa in din webbläsare för att neka cookies.
Mer information finns på Post- och telestyrelsens webbplats.
9.2 Personuppgifter
Genom köp hos oss accepterar du vår dataskyddspolicy.
Vi behandlar endast nödvändiga personuppgifter för att hantera din beställning.
Vi säljer eller vidarebefordrar aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
10. Övriga villkor
10.1 Ändringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor.
Ändringar publiceras på webbplatsen och anses accepterade vid nytt köp eller besök.
10.2 Tvist
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med vår kundtjänst.
Om tvisten kvarstår kan du vända dig till:
- Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se
- European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR), ec.europa.eu/odr
10.3 Upphovsrätt
Allt innehåll på sarrafiiranian.se (text, bilder, design) är skyddat av upphovsrättslagen.
Kopiering eller obehörig användning är förbjuden.
10.4 Företagsuppgifter
IR Livs AB
Org.nr: 559398-7414
Adress:
Hallonbergsvägen 31
174 53 Sundbyberg
Stockholm